Byli jsme poprvé na konferenci DevFest

Byli jsme poprvé na konferenci DevFest

O víkendu 4. a 5. listopadu proběhla v Praze konference DevFest 2017. Jedná se o konferenci, která je určena především vývojářům. Konferenci organizuje GUG (Google User Group), což je skupina uživatelů Google technologii, která mimo jiné má několik „městských“ poboček a pořádá různé semináře o Google technologii.

DevFest 2017

Víkendový program byl rozdělen na sobotní konferenci, kde probíhaly vždy 4 paralelní přednášky, a na nedělní workshopy. My jsme se zúčastnili obou dvou dnů, takže Vám můžeme dát informace z obou částí akce. DevFest se konal v prostorách České Zemědělské Univerzity a zúčastnilo se ji kolem 600 vývojářů a to nejen z Česka. Většina konference probíhala z anglickém jazyce, kdy přednášeli přednášející ze zahraničí – možná i proto zde bylo hodně zahraničních posluchačů.

Protože jsme nemohli být na 4 místech současně, tak Vám můžeme nabídnout souhrn přednášek, kterých jsme se zúčastnili – tedy 1/4 obsahu, ale pokud by vás zajímali ještě další informace, pak můžete zkusit hledat na Twitteru pod hastagem #DevFestCZ.

Souhrn přednášek z DevFestu 2017

Nyní Vám nabídneme souhrn informací z 8 přednášek, kterých jsme se zúčastnili.

Flutter: The best way to build for mobile?

DevFest - flutter
Flutter

Tato přednáška byla hned od začátku velmi poutavá, protože ji vedl Kasper Lund z Dánského Google, takže to byly informace „přímo od zdroje“. Byl zde představen framework Flutterframework pro tvorbu mobilních aplikací jak pro Android, tak pro iOS. Tento framework je založen na jazycích C++ a Dart, kdy bylo zdůrazněno, že jazyk Dart není mrtvý, jak by se „prý“ mohlo zdát, ale tím, že má i „webovou“ variantu AngularDart, tak ho lze použít i pro webové aplikace. Jako příklad byly uvedeny  Google systémy AdWords a AdSense, které běží na Dartu. Jedinou „nevýhodou“ tohoto frameworku je to, že se nachází ve fázi APLHA, neboli je to velmi čerstvý projekt.

Jak nadesignovat aplikaci, aby se dobře prodávala na Play Store

Jedna z mála českých přednášek se nesla v trochu „obchodním“ duchu , neboli jak přemýšlet o aplikaci ne z pohledu „čistě“ vývojáře, ale spíše „business“. Důležité je, aby měl vývojář promyšleno dopředu několik otázek:

DevFest 2017
Jak nadesignovat aplikaci pro Google Play
  • Na kolik si zákazník bude cenit užitek z aplikace?
  • Jak často budou zákazníci aplikaci navštěvovat ?
  • Mohou si zákazníci aplikaci vůbec koupit?
  • Tok obrazovek navržený tak, aby se tam daly vsunout reklamy.
  • Trefil jsem správně cílovou skupinu?
  • Pod 10 000 uživatelů je reklama zbytečná …

Výsledkem této přednášky byla informace, že asi nejlepším současným modelem je Freemium, a dále že je vhodné používat strategie „cenové diskriminace“ a „kognitivního zkreslení“.

Go beyond the web development with Firebase Cloud Functions

Obsahem této přednášky byl spíše příběh jednoho webu – jak začali používat FireBase . Jediné zajímavé bylo připomenutí, že pro komunikaci s aplikacemi třetích stran jako je například Slack, se musí platit, ale pro menší projekty pro komunikaci s externími aplikacemi je možné využít 300$ free trial.

How AngularDart & Firebase did an App together

Tato přednáška mírně navazovala na předcházející přenášku o Flutteru, protože ukázala možnosti AngularDartu a také to, že velmi brzy vyjde Dart 2.0. Už nyní má AngularDart možnost využít komponent dle Material Designu.

Úspěšný vývoj multiplaformní aplikace pomocí J2ObjC

Velmi zajímavé téma, které rezonuje čím dál více, a to jak co nejvíce zefektivnit a zrychlit vývoj mobilních aplikací a nejlépe na obě nejdůležitější mobilní platformy dneška Android a iOS. V této přednášce byl od prezentován ještě běžící pilotní projekt, kde si dali za cíl odzkoušet všechny dostupné možnosti a pak udělat reálnou aplikaci. Zkoušeli následující možnosti:

  • React native – JS framework od Facebooku
  • Xamarin – framework od Microsoftu na tvorbu aplikací pro Android, iOS a Windows mobile
  • Flutter – framework od Google
  • J2ObjC – převádí Java kod (Android) do Objective-C (iOS) .. řeší pouze logiku ne GUI

Nakonec si tedy vybrali možnost J2ObjC, kde využili Android tým pro tvorbu logiky aplikace a iOS tým se pouze zaměřil na tvorbu GUI. Zatím měli iOS aplikaci, která jim trvala +- 5 měsíců a teď očekávají, že tvorba Android aplikace zabere „pouhé“ 2 měsíce. Ale sám přednášející zmínil, že toto řešení je tak na max 2 roky, že během této doby očekává nějaké elegantnější řešení například Kotlin Native.

Cross Platform Progressive Web Apps

DevFest - progressive web apps 2017
Progresivní webové aplikace

Další přednáška se zabývala Progresivními weby (PWA), neboli weby, které si můžete „nainstalovat“ do mobilního telefonu a používat ji i v off-line režimu, protože může mít „nakešovaná“ data. Tento koncept se objevil minimálně před 2 lety. V té době to byla zajímavá alternativa k tomu, aby se k webu nemusela tvořit nativní aplikace, ale využilo se přímo webu. V dnešní době již nevím, jestli tento koncept je stále dost aktuální, když existuje React JS a jeho React Native nebo Angular a například NativeScript nebo Ionic.

Web Based Virtual Reality

Virtuální nebo rozšířená realita je dnes velmi populární téma. Takže není divu, že se tento trend projevuje i do oblasti webových stránek. K tomuto účelu byl vytvořen framework A-frame, který by měl umět pracovat se standardními formáty 3D objektů. Zde je jen otázka, zda tento framework A-Frame dosáhne nějakého většího použití, protože virtuální realita ve webovém prohlížeči není asi tak lákavá jako například na mobilních aplikací s gyroskopem.

Kotlin for Android

Na přednášce byl ukázaný základní rozdíl mezi Java kódem a Kotlin kódem, který vyvíjí česká společnost JetBrains. Jazyk Kotlin dosáhl tento rok velkého úspěchu, protože byl uznán jako oficiální jazyk pro vývoj na platformě Android. Již nyní ovšem existuje možnost překladu Kotlin kódu do JS a začíná se mluvit také o Kotlin Native, což by měla být další možnost cross-platform vývoje. Takže se můžeme jenom těšit.

Nedělení workshopy

V neděli jsme se zúčastnili workshopu Coding Dojo a Angular 4 (5). Tyto workshopy byly opravdu pro úplné začátečníky, takže pokud jste očekávali něco více, tak jste byli trochu zklamáni.

Konference/Semináře, Mobilní aplikace, Webové aplikace, Webové stránky
Android, Angular, cross-platform, Dart, Flutter, Google, iOS, Kotlin
Jaký byl WordCamp Brno 2017?
Dojmy z Pražského Marketing festivalu 2017